måndag 21 maj 2018

Kostnader vid tidig graviditet (månad 1-3)

En sak jag tänkt skriva om länge är kostnaderna som tillkommer när man väntar sin lilla parvel. Vissa visste jag om i förväg och andra har jag fått reda på, ibland när räkningen kommer. Jag delar in detta projekt i några delar och börjar med kostnaderna vid tidig graviditet.

Tidig graviditet (månad 1-3):
Den första kostnaden för mig, och säkert många andra, var graviditetstest. Jag köpte flera stycken då jag läst att det var lätt att förlora fostret tidigt och jag ville veta att han levde. Jag tog ungefär ett i veckan och typ 3 första veckan. Här rekommenderar jag de där det står med ord om du är gravid eller inte. Dessa talar också om hur många veckor som gått. Då behöver du inte stå och filosofera om det är ett streck eller inte. De kostar ca 70-90 kr styck. Om ni är som mig så köp 2-pack.

Image result for graviditetstest


Tidigt i graviditeten var jag riktigt sjuk. Som tur är jobbar jag som lärare och hade sommarlov. Annars hade det blivit sjukskrivning för mig och ett stort inkomstbortfall. Nu blir inte alla sjuka, men man vet inte om man kommer vara en av de som blir sjuka.Det kan variera graviditet till graviditet.

Det finns mediciner man kan ta för att motverka illamåendet. Jag tog dock inga då jag i bio-medicinprogrammet läst om en medicin för graviditetsillamående som orsakat missbildningar hos barnet (den hade naturligtvis tagits ur cirkulation). Men man vet aldrig vilka bieffekter något har så jag ville ta så lite medicin som möjligt. Jag valde dock att prova de små armbanden med knölar man kunde ha på sig. Kostade runt 200 kr. Jag vet inte hur effektiva de var. Men jag kunde i alla fall stå upp när jag hade på mig dem.

Matkontot har också en tendens att gå upp. Då jag alltid mådde så illa men behövde få i mig mat så fick jag alltid det jag trodde det var störst chans att jag skulle äta. Oavsett om det var hemlagat eller utemat. Matkontot gick upp med ca 2000 kr.

Sjukvårdskostnader i början är riktigt låga. Alla besök hos barnmorskan är gratis och även blodprov (man får ta många blodprov under graviditeten) och liknande är gratis. Det ingår också att man ska få ta ledigt för ett visst antal MVC besök på flera jobb. Barnmorskorna hjälpte mig dessutom boka besök så jag oftast kunde ha dem utanför arbetstid. Så har man tur är kostnaden noll.

Oftast går man inte upp så mycket i vikt i början. I alla fall gjorde inte jag det. Så man behöver inte köpa mycket kläder (speciellt inte om man ligger hemma sjuk). Jag väntade till mitten (månad 3-6) innan detta konto började öka.

Glöm inte att teckna graviditetsförsäkring. Dessa är gratis.

uträkning extrakostnad:
graviditetstest: 400 kr
mat: 2000 kr
mediciner: 200 kr
Kostnad för förlust av inkomst: I mitt fall 0 men förlusten var 2 månaders ihop-sparad semester. Det hade inneburit mycket pengar om det varit under terminen.
Totalt extra spenderat: 2600 kr

Skriv gärna om det är något jag glömt att informera om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar