fredag 28 september 2018

Skördetid


I år har vi inte mycket att skörda. Vi flyttade till vårt nya hem i juni och sa att vi skulle se vad som växte upp i trädgården i år. Sen kunde vi lägga planer för framtiden. Men lite innan blev det så klart. Att ta det lugnt och stilla är inget för mig.

På lilla J's dop fick han 4 tomatsticklingar och en hallonbuske. Då vi inte hade mycket tid och material åt dem fick de inte så mycket kärlek som jag velat ge dem.

Tomaterna
Vi gjorde 4 hål i en planteringsjordpåse åt tomaterna. Tomaterna sattes i hålen och påsen ställdes i soligt läge. När de växte band vi upp dem. Inga blad plockades bort under sommaren som man ska göra. De fick vatten men inget gödningsmedel av något slag. Vad hände av denna behandling? Flera stora vackra och underbart goda tomater. Mycket godare än någon tomat jag tidigare ätit. Så nu är planen att göra saker bättre åt tomaterna nästa år. Sticklingar är tagna och satta i jord, ställda i ett soligt fönster och vattnade dagligen. Men den stora saken, om tiden till det finns, är att bygga ett tomathus i glas till nästa år. Fönster har jag fått från några som bor i närheten. Men det kommer kräva en hel del arbete. Hoppas vi hinner...


Hallonen
Denna buske planterades i sydligt läge och vattnades ofta. Inget gödningsmedel till denne heller tyvärr. Vi fick flera mycket goda bär och jag har planer på att försöka föröka den nästa år.

Päron och äpplen
Vilket äppelår! Alla träd i hela Sverige verkar det som om blivit helt galna och vill överproducera. Vi har fått gallra ner massa äpplen på vårt träd (som tyvärr inte beskärts inför detta år) och dessutom stötta upp både det och päronträdet så att inte grenar skulle ramla av. Äpplerna har vi inte skördat än då de är vinteräpplen. Men vi har fått massor av snälla grannar och päronträdet levererar stort. Så var och varannan dag står vi och kokar mos och gör paj. Jag trodde man behövde flera träd (vi ska få ett till äppeltråd i oktober) men jag börjar förstå att man kommer riktigt långt på 2 träd. Vi har också ett plommonträd och ett halvdött äppelträd. Dessa står dock där vi tänkt göra utbyggnaden och ingen av dem gav någon vidare skörd i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar