onsdag 25 december 2019

En mer positiv jul för världen

Familjen har precis avnjutit en underbar jul där det varit mycket kul, lek, klappar till lilla J men också en hel del framtidstänk. 



Julplaneringen började med en lite mer realistisk bild av våra energinivåer och mängd (som alltid vill man göra för mycket så varje steg man tar för att minska bördan hjälper). Jag skickade ut inbjudan till familjen med information att det skulle vara en knytis och att vi inte skulle ha presenter mellan de vuxna. Istället så skulle vi ha en välgörenhetslek där man försökte få ens välgörenhet att få pengarna vi donerade. För knytisen så fick alla maila/ringa/messa mig vad de helst tog med sig så dubbelkollade jag att det inte blev dubbelt av något och gav förslag på vad som kunde tas istället när det blev dubbelt. Det är väldigt kul med knytisar för man får en mycket större blandning än när man gör allt själv. I år hade vi bland annat vegetariska köttbullar (mycket populära) och tufo-sill, saker som jag aldrig hade tänkt på att tillaga. Många gav även komplimanger för det hembakta vörtbrödet och grönkålssalladen med apelsin. Lilla J var mycket förtjust i julskinka.

Innan julmaten körde vi kahoot. Detta blev en mycket populär lek och flera frågade om vi kunde göra fler. Jag hade gjort 10 egna frågor om olika tv-serier och vinnaren fick slå sönder vårt lilla pepparkakshus. Detta var extra kul då familjen visste att godiset som låg i huset skulle berätta om den nya bebisen som kommer i mars kommer vara en flicka eller pojke. Om någon vill spela min kahoot så finns länken här:
https://create.kahoot.it/share/series-christmas-2019/8535c77a-638b-4d47-8e4f-036d65ddec08

Efter pepparkakshus-sönderslagningen kollade vi på Kalle ankas jul. Lilla J verkade först tycka det var spännande men han somnade halvvägs genom programmet.

Sen kom tomten på besök. I år var alla klappar från mig till lilla J köpta i andra hand då vi verkligen försöker tänka hållbart. Lilla J fick ett briotåg med stor tågbana, ca 15 barnböcker (han älska böcker och gillar redan de nya), och en låda full med gossedjur. Jag har även börjat lära mig slå in paket i gamla tyg-bitar, något jag kommer göra mer av nästa år. 

Från faster fick han en superfin hemstickad mössa. Från familjen fick han även en bilbana byggd på höjden, ett musikaliskt pussel som spelar musiken på instrumentet om man lägger biten på rätt plats, en xylofon, en tröja, en tavla och massa duplo-lego. Lilla J både gillade sakerna men han har nu också lärt sig att paket är bra saker men gärna vill öppna. Till hushållet hade vi även fixat de gemensamma presenterna av ett kök till tillbyggnaden (står i garaget och väntar på att tillbyggnaden ska bli byggd) och ett pingisbord.

Efter tomten år vi julmat och sen körde vi årets jul-rollspel-mord-mysterium för 9 spelare + den som håller i leken. Maila mig om ni vill köra leken. Detta mysterium var grund för vilken välgörenhet som pengarna gick till. Vi slog tärning och satte upp våra lappar på siffrorna ett till tio, där 1 var att vi lyckats samla så mycket poäng som möjligt och 10 att vi fick så lite som möjligt. Deltagarna visste inte om det var bäst om mördaren blev fri eller om hen blev tagen. Det slutade med att gruppen fick maxpoäng och pengarna skickades till 350.org. Det är en organisation som kämpar för att minska fossila bränslen runt om i världen.

God Jul till alla läsare! Jag vet att det skrivs mycket lite, men det är för att det pågår så mycket med husrenovering, jobb och familj. Tiden räcker inte till. När tid helt plötsligt finns kommer vi lägga upp fler projekt (hur det såg ut innan, under (vad vi gjort) och efter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar