torsdag 12 juli 2018

Min babyhörna

Nu har vi lyckats bo in oss lite mer och kämpar varje dag och vecka med att få mer gjort. Vi har haft flera hantverkare här som kollat på källaren och nu väntar vi på att få in offerter. Det är stort spann på vad man får för summor och det är svårt att få ett hum om vad de olika arbeterna kostar när man bara får totalsumma för allt arbete. I husdrömmar var det en arkitekt som byggde ett hus där hon prutade ner allting and hade olika firmor för olika arbeteten. Blev supersnyggt och jättebilligt.

Vad har jag fått gjort som jag känner mig nöjd med?

nummer 1: Lilla J's babyhörna


Lilla j's babyhörna. Tyvärr ser fotot väldigt gult ut. Det är svårt att fota på sommaren när det är så ljust.



Mitt och C's sovrum är l-format och där det är tänkt att vara garderob har vi valt att göra Jonathans babyhörna. Där står skötbord (200 kr), säng (200 kr), hylla (50 kr), broderi av mormor, bläckfisk av mamma, mobil (499 och för dyr när jag tänker efter). Mitt favoritinslag är dock tapeten, ett blocketfynd på 100 kr. Majvillans körsbärsdalen grå.

Nummer 2

Sorteringen i bokhyllorna


I "matsalen" står just nu bokhyllan med vuxen och tonårsböcker. Vuxenböckerna är uppdalade i fakta och skönlitteratur. Skönlitteraturen står i alfabetisk ordning på författarens efternamn. Faktaböckerna är sorterade efter ämne. Tonårsböckerna är sorterade på genre.


 Lilla J's bokhylla är sorterad på svårighetsnivå. Här är dessutom varje bok och hylla märkt med färg så man lätt kan ställa tillbaka boken på rättt hylla och man snabbt kan hitta en bok på rätt nivå. De lättaste böckerna är längst nere och så blir det svårare ju högre upp man kommer. Detta följer min senaste teori att anledningen till att barn inte plockar undan efter sig är att de inte vet hur man gör. Delvis så säger ofta de vuxna till en att "städa ens rum" när de menar plocka undan sakerna som är framme och ställ dem på rätt plats. Men detta kräver att barnen förstår vad städa innebär och vet vart sakerna ska vara. Vet man inte det blir det svårt att plocka undan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar