tisdag 13 mars 2018

Hur underbart det är att vara mamma och matekonomi



Jag är relativt säker på att min lilla parvel är den sötaste i hela världen. Hela dagarna skulle jag kunna spendera med att kolla på när han sover. Jag tror dock att detta är hur de allra flesta föräldrar känner för sina barn. Jag dras mellan extrem skräck för allt som skulle kunna hända honom och extrem glädje för varje minut jag får med honom. Ibland går man så fort mellan dessa två extremtillstånd att man börjar gråta. Jag är också oerhört tacksam att jag lyckats amma för detta är fantastiskt. Man blir glad, lugn och harmonisk av detta. Världen saktar ner och allt annat känns oviktigt.

Det ser ut som det kommer bli svårt att få drömhuset. Det kommer bli budkrig och oftast trissar dessa upp hus långt över deras värde. Detta känns tråkigt men igen är det svårt att bry sig om något annat än att alla ska vara friska och glada i familjen.

Igår när jag och Calle såg över förra månadens budget tyckte vi att vi gjorde för många besök på mataffären då detta tar upp mycket av fritiden. Vi har alltid hållit ner kostnader och ätit relativt nyttigt genom att laga största delen av vår mat själva. För att slippa laga mat varje dag har vi gjort stora mängder av allt vi lagar. Vi har dock börjat med en ny taktik nu. Innan förlossningen läste jag att man skulle vara så upptagen när babyn kommit att man inte skulle ha tid att laga mat och att det därför vore bra att ha matlådor i frysen. Vi lagade därför extra maträtter och frös in. Vi började även försöka bygga upp ett varierat lager genom att frysa in en eller två portioner av det vi åt. Vissa rätter klarar bättre än andra och bli frysta och tinade så det är mest dessa som ligger i frysen (exempelvis enchiladas och lasagne). Detta har vi tänkt fortsätta med då det alltid är bra att ha enkel extramat hemma för de dagar man jobbar sent eller av annan anledning inte orkar laga mat. Dessutom är förhoppningen att detta kan innebära färre besök till mataffären då man kan köpa två maträtter i stora mängder utan att oroa sig för att maten ska bli dålig.

Idag lagades därför stora mängder pastagratäng och även ett glutenfritt fil-bröd.
Supergod pastagratäng som är bra att frysa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar