lördag 10 mars 2018

Snälla låt oss få huset!

Hej!

Igår kväll lades ett hus upp på hemnet som verkar passa våra specifikationer. Som vi har väntat. Vi kontaktade mäklaren med massa frågor och åkte även och kollade på huset trots att det inte var visning. Tyvärr var vi inte de enda. När vi rullar in ser vi ett annat par stå och spana in huset samtidigt som de sakta går runt huset. Det fanns även färska fotspår i snön trots att ingen bor i huset. En dag och redan så många så intresserade att de åkte dit när det inte var visning.

Tyvärr är det som alltid att folk vill ha husen med renoveringsbehov och inte räknar in vad det kostar att rusta upp husen. Sen lämnas husen att förfalla alternativt så får man anmäla sig till arga snickaren då man fått slut på pengar till renoveringar och blivit utbränd av att försöka göra allt själv. Speciellt illa tycker jag om de som gör detta för att de vill tjäna pengar på det. "Vi köper, rustar och sen säljer vi." Vet inte om denna taktik kommer fortsätta fungera när det inte varit samma ökning på bostadsmarknaden i Stockholm men det är oerhört frustrerande att det nästan inte går att hitta hus som är bra renoveringsobjekt för att folk trissar upp priserna. Detta innebär att köparna antingen får betalar ett alldeles för högt värde som inte går att få tillbaka (om de gör renoveringarna som behövs) eller inte tar hand om husen.

Annars har en av dagens stora chokar varit hur ens bröst fungerar när man ammar. Först och främst hur mycket de läker och konstant. Matar man med ena bröstet så läker det på andra sidan. Och de svider. Vi var inte utomhus länge idag men när jag kom in oj vad ont jag hade. Jag fick hämta en värmekudde och lägga över dem innan jag kunde amma. Som tur är så är lillen så snäll hela tiden. Den enda gången han blir ledsen/arg är när han inte tycker maten kommer fram tillräckligt fort och ibland när blöjan ska bytas. När jag satt med värmekudden satt han lugnt och väntade. SÅ innan du börjar amma se till att du har en värmekudde och amningskupor. Än så länge har jag använt några i siden och bomull som är tvättbara (vi tvättar ändå så mycket så varför inte kasta in dessa). Gör inte misstaget att sätta bomullssidan inåt. De fastnar och det kan till och med börja blöda och lämnas trådrester. Sidensidan inåt går däremot jättebra.

På matfronten var idag en riktigt bra dag då resterna var riktigt goda. Vi började med bananpannkaka (denna gång med valnötter i istället för mandlar). Sen var det hamburgare där Calle gjort bakat bröden glutenfria.



Slutligen blev det enchiladas till middag följt av gino till efterrätt. Vi bryter vissa av rekommendationerna på internet. Bland annat att man inte ska ha samma standard på städning och mat. Calle säger att mitt jobb är att ta hand om Jonathan och bli frisk medan han och min mamma tar hand om mig, sig själva och lägenheten. Mormor (min mamma) bor hos oss nu för att hjälpa oss ta hand om allt. Detta innebär att maten vi får är jättegod och vi till och med kunnat ha familjemedlemmar på middag. Igår när Calles familj var på besök gjorde han en tre rätters middag åt oss.
Förrätt 
smörstekt sparris med salt och pepper

Huvudrätt
hemgjorda hamburgare

Efterrätt
fruktsallad och glass

Det är jättemycket att göra när man har en ny baby hemma. Jag tror inte jag är den enda som går runt med mild panik att man ska göra något fel eller missa något viktigt. Varje gång man vaknar går man och kollar på Jonathan bara för att se att han fortfarande är vid liv. Därför är jag riktigt glad att mormor är här för att stötta oss och för att vi har pappadagarna som låter Calle vara hemma lite nu i början. <3

God natt gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar