lördag 24 februari 2018

10 extrema sätt jag sparat eller försökt spara pengar på



  1. Köa över natten för att få en Tempur-madrass gratis. Denna såldes prompt och gick till att köpa ett par vinterskor. Det är kallt, obekvämt och ganska läskigt att köa själv en natt på Stockholms gator. Jag har aldrig köat för biljetter till något evenemang, men jag hoppas det är roligare än detta var. Jag köade även för att köpa ett Playstation fyra (dock bara ca 4 timmar). Detta såldes sen till vinst.
  2. Delta i en stor mängd baktävlingar. Jag har vunnit 3 kaffemaskiner och ett par skidor. En kaffemaskin blev en julklapp. Resten såldes och pengarna gick till att köpa det årets julklappar.
  3. Calle och jag flyttade ihop i mitt studentrum på 22 kvm och bodde så i tre till fyra månader innan vi flyttade till vår första lägenhet. Vi sparade ca 10000 kr på detta. Jag gissar att pengarna användes till mat.
  4. En gång fick jag för mig att det inte kunde vara så svårt att slinga håret hemma. Jag köpte ett färga hemma kit och bad mamma och syrran om hjälp. Vi gjorde klart med största delen av tiden fick jag höra "Vi gör aldrig det här igen. Det här var en riktigt dålig idé." Det tog riktigt lång tid och fastän resultatet blev okej är min rekommendation att inte prova att slinga själv (I alla fall inte med vanlig hårfärg och aluminiumfolie). Däremot klippa går riktigt bra att göra inom familjen.
  5. Under studenttiden hade jag som mål att hålla alla måltider på 10 kronor eller mindre. Detta innebar att 10 kronors ICA pizzan åts flitigt.
    Image result for ica pizza mozzarella
    Men vanligast var nog Icas 1 kg packet med fryst lasagne. Denna delade jag i 3 bitar och den var förvånansvärt god.
    Image result for ica lasagne
  6. Ibland ser man något man tycker är så fint att man inte kan sluta tänka på det. Ofta ett klädesplagg, väska eller ett par skor. En av mina var en väska som kostade 4000 kr. Jag var student och kunde inte motivera att lägga så mycket på en väska. Så jag åkte till Ohlssons tyger och köpte material. Till botten använde jag ett plastlock jag fått från thaikiosken. Jag är ingen mästare på att sy, och den var inte lika fin som den riktiga men jag älskade ändå den väskan och använde den tills den började ramla isär.
  7. Detta är nog det bästa sparsättet jag använt. Möbler från blocket. Jag älskar blocket (numera kollar jag även de nyss som poppat upp som Facebook Market, Reshopper och Shpock). Som student fick jag nästan alla mina möbler från bortskänkes. Vi hade ingen bil så detta var ganska tungt vid tillfällen. Min säng hade jag turen att hitta veckan innan jag skulle flytta på ca 400 meters avstånd. Jag och mamma bar hem den. Den blev tyngre för varje meter. Min soffa fick jag hjälp av min moster som hjälpte mig köra den till Uppsala. När jag började jobba kunde jag sluta med att bara kolla på bortskänkes och började köpa möblerna jag faktiskt ville ha fast till andra hands priser. Mest nöjd är jag med:
     soffan (5000 kr)


     hyllan (0 kronor, fast jag slipade den, oljade in den och sågade i den för att ändra hur den såg ut) 

    matsalsstolarna (10000 kr + 12 000 kr och dessa var jag inne på blocket varje dag i 6 månader för att hitta)


    fåtöljen (3000 kr)

    Jag älskar dock de flesta av mina möbler så det är lite fel att säga att dessa är favoriter. Ni undrar kanske om det finns möbler jag köper nya. Ja, vår säng köpte vi ny. Annars har det bara varit småsaker som tvättkorgar som köpts nya. Ofta köper vi saker som behöver fixas till lite för att bli det vi vill ha dem. Även soffan och fåtöljen har jag ändrat då jag köpt nya fötter till dem.
  8. Att gå. Stora delar av tiden hade jag SL-kort, men ibland för att spara pengar under perioder då jag inte jobbat har jag delat SL-kort eller helt enkelt inte haft ett. Då har jag gått överallt eller helt enkelt valt att inte ta mig till platser. Men jag kunde gå långt och hade inga problem med att gå två timmar för att ta mig någonstans för att sen gå samma 2 timmar hem. Detta gör att jag än idag får mindre ångest när folk vill att man drar ett sl-kort med resekassa för att åka en eller 2 tunnelbanestationer.
  9. Fanatiskt reashopping. Det är nog bra att jag bor i Sverige och inte USA då jag har en känsla att jag lätt skulle fastna i kupongsystemet där. Jag förstår inte hur de kan få den mängden mat de får ibland till knappt någon kostnad. Jag gissar att det är kombinationer av kuponger och att det är texten där det står att "denna kupong får inte kombineras med andra erbjudanden" som hindrar detta system i Sverige. Det jag kan köpa på rea gör jag dock. Lillen har redan en tomtedräkt för Lucia om 2-3 år då rabatten efter jul på julsaker är otrolig. Jag köper alltid julkort, presentsnöre och presentpapper ett år i förväg för att få julrea-rabatten. Jag motsätter mig heller inte när affärer börjar med black friday rabatter här i Sverige. Finns det en superrea jag kan gå på så kommer jag försöka. Jippi för nästa veckas bokrea.
  10. Återanvändning av udda saker som te-påsar. Som student använde jag varje tepåse till 5 koppar. Nu för tiden är jag inte riktigt lika snål, men använder fortfarande en påse till minst 2 koppar.
Bonus för studenter: Pennor, block och allt annat material man använder inom skolan kan vara dyrt att köpa. Som tur är är det ofta flera typ arbetsmässor på universiteten. Jag gick på alla och tog mig runt med målet att få tag på så mycket material som möjligt. Här får man även godis så det är en god expedition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar