söndag 11 februari 2018

4 dagar kvar

Hej!

Jag läste idag att 70% av förstföderskor föder sent. Så 4 dagar kvar till beräknad förlossning har stor chans att inte stämma. Man har blivit så stor och tung. 11 kilo har jag gått upp än så länge och det märks. Alla små saker man gör i vardagen blir lite jobbigare och man blir trött. Ändå har man så mycket i huvudet att man sover mindre.

Idag kändes som en mycket bättre dag. Jag gjorde inte mycket men har känt mig mycket gladare. Jag började dagen med att försöka göra bananpannkakor. denna gång blev de inte alls som den första. Det slutade med att jag gjorde typ crêpes för att jag fick inge luft i smeten. Jag vet inte om det har något med mognaden på bananerna att göra eller om om mängden visptid var fel. Som tur är blev det gott i alla fall. Jag funderar på att prova att ha i bikarbonat nästa gång det blir så här. Kanske lite fil också.

Idag har jag haft mycket vilotid då jag legat och kollat på arga snickaren. Det  känns bra inför husköp att tänka igenom budget, renoveringar och prioriteringar. Det som är jobbigt är hur svårt det är att få fram information. Ofta när det handlar om hus så är det offerter som gäller på allt. Till och med försäkring har inte en bestämd summa. Det blir så svårt att ha koll på ekonomin om man inte kan arbeta med färdiga siffror.

Det negativa med att kolla på hus-fixar-program är att man vill ge sig på nya projekt och fixa. Speciellt barnrummet står naturligtvis högt på min lista.Men i och med att vi planerar att flytta så blir det liksom att allt bara dör. Man ska inte borra i tak och väggar. man ska inte köpa hem virke och slå ihop en hylla. Det är ingen idé att måla väggen om man kanske flyttar om en månad (lite önsketänkande där). Det slutar med att jag får göra de minsta sakerna för att få det drägligt och inget mer.

Jag oroar mig också över ekonomin. Jag hoppas allt med försäkringskassan funkar bra men jag har förstått att det ofta är svårt att få igång det. Så jag väntar mig nästan en två månader utan lön nu i början. De blev det också typiskt att jag fick ta så många sjukdagar denna månad. Först 5 dagar för influensan och sen 7 dagar för operation. Innan detta har jag inte tagit en sjukdag på ett och halvt år.
Inte det roligaste när inkomsten inte känns säkrad och man planerar att köpa en villa. Jag saknar också jobbet. Mitt jobb är kul och när man går därifrån känns det alltid som man gjort massor. Jag vet inte hur man ska hantera mammaledigheten just nu. Jag bara tänker på vad man ska berätta när Calle kommer hem. "Ja, idag gjorde vi exakt samma sak som dagen innan." Jag får hoppas att jag hittar någon/några bra föräldragrupper att gå med i. Det känns som om man blir väldigt ensam annars. Vad är era erfarenheter av föräldragrupper?

Vi gick inte på några visningar idag. Mamma (blivande mormor) mådde inge bra och det var inga hus vi var jättepepp på. Vi tar nya tag nästa helg och hoppas att mycket bra kommer ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar