måndag 26 februari 2018

11 dagar efter beräknad förlossning och känner mig som en flodhäst

Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte hur en flodhäst känner sig men min gissning skulle vara ganska lik hur jag känner mig nu. Jag gissar att de bland annat hänger i vatten för att de är så tunga på land. Jag förstår inte hur min mage kan fortsätta växa men det gör den. Nu måste lillen komma snart innan magen exploderar utåt och han föds via magexplosion.

Idag blev en riktigt bra måndag. Jag fick massor gjort. Jag rättade 2 högar prov. Jag gick till biblioteket och mataffären. Jag bakade kokosbollar och tvättade kläder.

Biblioteket har jag inte besökt på länge då jag inte alls haft tillräckligt med tid att läsa (skäms då detta är tid man ser till att ge sig själv) och dessutom har köpt en hel del böcker. Jag kan använda lillen som lite ansvarig för denna situation då det är lättare att beställa hem böcker när man ligger hemma och mår dåligt i vecka 7 till 12. Dessutom brukar jag tycka så mycket om mina böcker att jag gärna har dem kvar istället för att lämna tillbaka dem. Men nu måste jag tänka ekonomiskt igen. Jag är mammaledig så jag har inte full lön och dessutom letar vi hus. Då kan jag inte lägga lika mycket pengar som jag skulle vilja på underhållning. Men då jag vill läsa är biblioteket ett toppenalternativ. Jag räknade ut att om jag skulle köpa böckerna jag scoutat senast i bokaffären skulle det kosta nästan 2000 kr. Detta är dessutom utan att köpa fler barnböcker till lillen som jag också vill göra. Min nya plan blir därför att låna böckerna på biblan och sedan bara köpa mina favoriter.

Hus börjar läggas ut på hemnet igen. Jippi! Bara ett som vi lagt in på visningsschemat än så länge men med tanke på att det typ bara kom ut 5 hus totalt i vårt område förra veckan är 4 hus ute på en dag fantastiskt. Kom igen nu hus i Tyresö på över 200 kvm, med 1000 kvm tomt, med garage, bra planlösning men utan pool, spabad, relaxavdelning och annan lyx.

På kvällen kollade vi på Victoria and Abdul.
Image result for Victoria and Abdul
Detta var en riktigt trevlig film. Den var varm och rolig. Speciellt början hade mycket humor. Mycket bra skådespelare, fina miljöer, kläder osv. Men det som sitter kvar var humorn och vänskapen. Det känns som vi idag bara värderar vänskap starkt när den är mellan personer i ungefär samma fas i livet och samma ålder. Här visas hur stark en annan sorts vänskap kan vara. 4 av 5 toasters.

Filmen handlar om hur Abdul blir språk-lärare till drottning Victoria under slutet av hennes liv. Han väljs ut i Indien för att ge henne ett mynt på grund av att han är lång. Han kläs i kläder de i England tycker är mer traditionella indiska kläder (trots att han försöker förklara att det inte är vad de har på sig). Sen får han och stackaren som tvingas med honom på resan (för att den långe personen som skulle åkt med Abdul skadade sig i en elefantolycka) gå fram och presentera myntet. Victoria fattar tycke för Abdul och han får därför servera henne med efterrätt dagen efter. Abduls glädje över det mesta och positiva inställning till livet gör att drottningen spenderar mer tid med honom till resten av hovets chock och ilska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar