fredag 16 februari 2018

Städtest: rengör vattenkokare med citron

Hej!

En av sakerna jag börjat intressera mig mycket mer för nu när jag ska bli mamma är städning. Helt ärligt har jag varit en urusel städare hemma. En som gör minsta möjliga och aldrig har gjort saker det står att man typ en gång i månaden. Så jag tänkte att jag är en bra testare för alla nya "cleaning hacks" som har börjat dyka upp på min Facebook och Youtube. Fungerar de som i filmerna? Är de lätta för någon som inte gjort dem förut. Hur blir resultatet på ett riktigt smutsigt hus?

Mitt första test är på en vattenkokare. Jag dricker te flera gånger på en dag och denna vattenkokare har inte rengjorts sen jag köpte den (mer än ett år sen). Den används bara till att koka vatten.

Beskrivning cleaning hack
Det man ska göra är att koka vatten i kannan med några klyftor citron. Sen hälla av och det dåliga ska vara borta.

Vad hände?

Vattenkokaren innan har ett rött lager rost i botten.

 Jag börjar med att skära en citron och lägga i klyftorna.
 Jag häller i ca 14 dl vatten.


Jag sätter på locket och kokar vattnet.

 Jag häller av vatten med citroner.

 Resultat
 Det ligger fortfarande ett lager rost på botten. Experiment misslyckat. Jag undrar dock om det går att fixa genom att lägga till några steg. Jag tänker att citronen kanske åtminstone har löst upp det dåliga och det går att torka bort det med med mjuka biten av disksvampen och lite vatten.

 Svampen blir riktigt äcklig vilket jag tar som ett bra tecken.
 Jag rengör disksvampen för att på nytt rengöra vattenkokaren. Jag sköljer även ur vattenkokaren mellan varje gång. Totalt upprepade jag denna procedur 3 gånger. Från början såg vattnet riktigt äckligt och brunt ut men på slutet var det genomskinligt igen. Jag torkade ut vattenkokaren med en handduk.
Handduk efter att ha torkat ur vattenkokaren.
Och hur såg vattenkokaren ut?


 Utvärdering
Inte ett perfekt resultat men definitivt en förbättring. Hacken får 2 av 5 toasters (om man räknar med efterarbetet med disksvampen). Värt att säga är dock att denna var i emalj och inte rostfritt stål. det är mycket möjligt att detta påverkat städhacken.
Förre
Efter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar