torsdag 8 februari 2018

Min bläckfisk

                                            
Nu är jag klar med bläckfisken. Den är inte perfekt (man ser att denna är hemmagjord). Men Jag är nöjd. Jag hoppas lilla pojken kommer gilla den. Den är gjord i flera olika sorters tyger (en av anledningarna till att den var så svår att sy) och med olika innehåll i armarna så den ska vara spännande att hålla dem. 
Steg ett: gör mallen för huvudet.

 Steg 2. Måla mönstret på tygen med hjälp av mallen. Du behöver 6 bitar.


 Steg 3. Klipp ut bitarna.
 Steg 4. Sätt ihop bitarna så varannan bit är en annan färg.


 Steg 5. Sy längs kanten.

 Så här ser huvudet ut när alla bitar är fastsydda.
 Steg 6. Gör en mall för benen och klipp ut dessa. Du behöver 8 stycken.
 Steg 7. Vik benen.
 Steg 8. Sy ihop längs kanterna.
 Steg 9. Fyll benen med olika innehåll. Jag valde bomull, ris, skumgummi och papper.






 Steg 10. Sy toppen av benen så att innehållet inte kan ramla ut.
 Steg 11. Sy fast bandet/banden du vill hänga bläckfisken i. Jag valde ett fast som den hänger stabilt i och ett elastiskt så den kan hoppa lite för barnets underhållning. oroa dig inte för toppen, den täcker man för-


 Steg 12. Sy fast knapp eller pärla på knoppen.

 Steg 13. Gör mallar för ögonen. Jag hörde att barn föredrog stora ögon så jag försökte göra ett större par. Det hade varit mycket lättare att köpa färdiga ögon. Sy fast ögon på bläckfisken.


 Jag märkte att det var bäst att sy fast pupillen för hand först då den flyttade på sig i maskinen.
 Så här blev det om man inte sydde fast pupillen för hand först.
 När jag sytt fast pupillerna var jag orolig. Det kom fram vit i den och jag var inte helt nöjd. Jag hade tänkt lösa problemet genom att brodera på dem, men efter att jag sytt fast dem på bläckfisken kändes de bättre.

 Steg 14. Sy fast armarna i huvudet (kom ihåg vilken sida som är ut och vilken som är in.
 Steg 14. Sy fast en botten bit.Jag valde att ta en för stor bit och sy runt för att sedan klippa. Det blev dock svårt att göra i maskinen då benen inte riktigt fick plats i huvudet. Det slutade med att jag sydde runt hela för hand.

Sen är du klar. Jag tänkte senare sy fast en plastspegel under och bjällror på några ben. I helgen kommer jag göra ställningen över skötbordet bläckfisken får hänga från.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar