onsdag 28 februari 2018

13 dagar efter beräknad förlossning

Vilket väder det har varit idag. Jag blev tillsagd att stanna hemma och inte åka till sjukhuset för min koll. Jag skulle enbart bege mig ut om lillen slutar röra på sig eller förlossningen startade. Istället ska jag in på fredag då de sätter igång förlossningen. Nu har jag dock suttit och läst en hel del om igångsatta förlossningar och det låter inte bra. Runt en tredjedel av förstföderskor tvingas till kejsarsnitt pga igångsatt förlossning. Dessutom tar förlossningen längre tid och kan bli farligare för både baby och mamma. Det blir dessutom mer smärtsamt. Jag läste också att barn ofta föds senare långt norrut då barnen måste vara större för att klara kylan alternativt att det är tungt att bära babyn när det är varmt ute. För mig känns det inte alls som om det är dags för förlossning. Värkarna jag har är få och kommer mycket sällan. Jag har inga av de värkar som sätter sig i ryggen. Först tyckte jag det lät toppen med igångsättande då man då äntligen får träffa sin baby men nu är jag inte lika säker. Jag vill att allt ska gå bra.

I och med att jag inte skulle gå ut har det varit en till mycket slö dag. Man kan sitta och kolla ut genom fönstret och gå runt lite i lägenheten men kroppen vill mer. Lite kul var att se hur folk försöker förbereda sina bilar. Konstigt nog (i min värld) använder folk inte borste och/eller skrapa för att få bort snö och is från rutan. De sätter igång vindrutetorkarna och hoppas detta gör jobbet. Vissa av bilarna klarade detta (oftast de som hade mindre snö på sig då de använts mer nyligen) medan på andra så gav vindrutetorkarna upp efter 10 cm. Förstå hur uttråkad man måste vara för att tycka det är intressant hur folk gör sig av med snö från bilen.

Jag har ätit, sovit, läst, kollat på tv och skrivit på en av uppsatserna för vfu-handledare kursen jag går. Helt ärligt önska jag som alltid att jag jobbat mer. När det ändå inte finns något att göra så borde man ta chansen men ändå blir det bara korta arbetspass. Vi får se hur mycket jag orkar skriva på uppsats 2 imorgon.

Håll tummarna för att kroppen sätter igång en förlossning nu då det strax är slut på tid.
God natt gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar