måndag 12 februari 2018

3 dagar kvar

Idag hittade jag äntligen böckerna jag behövde läsa till på onsdag. Jag läser en kurs för att bli en bättre vfu-handledare på Stockholms universitet. Detta innebär att jag i framtiden kan ta emot lärarstudenter. Till seminariet på onsdag ska vi ha läst hela Professionell Vägledning och 60 sidor i Respekt för lärarprofessionen. Jag hittade med andra ord böckerna i sista sekunden för att hinna läsa klart dem i tid. Boken jag började med var professionell vägledning och den är (än så länge) förvånansvärt bra. Den är relativt lättläst (för att vara kurslitteratur) och tar upp många intressanta frågor även för vardagen. Exempelvis:

  • Lyssnar vi bara på varandra i hopp om att få prata själva?
  • Hur ställer vi frågor?
  • Hur ofta vet vi redan svaret på frågan vi ställer?
  • Hur bör man ge förslag så att andra kan ta till sig dem?
Vid vissa delar kände jag mig träffad. Ibland visar jag inte tillräckligt intresse när någon pratar med mig. Ibland ställer jag ledande frågor.

Jag har även börjat få riktigt ont i ryggen. Detta chockar nog ingen. Det är tungt att gå runt med stor mage. Calle försöker hjälpa med lite massage då de flesta knep inte är tillåtna. Jag blev riktigt förvånad när jag läste att både spikmatta och liniment inte ska användas när gravid. Tur att jag kollade upp det i förväg.

Jag och Calle tog en promenad på eftermiddagen då jag kände mig riktigt inspärrad i lägenheten. Jag kan inte hjälpa att dra parallellen med lillen. Det måste kännas helt galet att vara fast i en mage. Speciellt en dag när mamma bara sitter hemma och läser kurslitteratur. Han blir i alla fall glad varje gång jag äter.

Jag avslutade kvällen med lite enkel köksstädning. Det är så tråkigt att komma dit varje morgon när det ser hemskt ut. Sen är det inte så kul att städa på kvällen heller men nu vet jag att jag har något att se fram emot imorgon bitti.

God natt gott folk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar