fredag 9 februari 2018

Bananpannkakor

Hej!

Då jag vill ge en så bra bakterieflora som möjligt till lillen har vi skurit bort gluten från min kost i den utsträckningen det går. Detta innebär nästan 100% utan men undantag har gjorts vid sjukdom och på vissa restauranger där vi behövt välja lågt gluteninnehåll. En av sakerna jag verkligen saknat är pannkakor. Jag hade naturligtvis hört talas om bananpannkakor men var skeptisk. Jag trodde det skulle vara som bananglassen, helt okej, bra konsistens men inte samma sak (jag ska ge bananglassen ett nytt försök med nya recept). Jag blev dock jätteförvånad. Hade man serverat dessa till mig hade jag inte vetat att jag inte åt vanliga amerikanska pannkakor. Riktigt bra alltså!

Recept:
2 bananer
4 ägg
2 msk kokosmjöl
lite salt
några droppar vaniljessens
(smör till stekning)


Steg 1. Mosa bananerna.
 Steg 2. Vispa äggen och blanda i resten av ingredienserna (inklusive bananerna).
 Vispa länge  (5 min) så det blir riktigt fluffigt.

Steg 3. Smält lite smör i en stekpanna.
 Steg 4. När smöret smält häll smeten i stekpannan så varje pannkaka blir ca 5 cm i diameter.

 Glöm inte att steka på båda sidorna. Sen är det bara äta. Personligen tycker jag det är godast med sirap till men allt som passar med vanliga pannkakor passar även här.

Smarrig frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar