tisdag 20 februari 2018

5 dagar efter beräknad förlossning

Igen en dag med mycket väntan och höga förhoppningar men inget besök till sjukhuset än. Min lilla pojke tar sin tid. Han sparkar dock väldigt mycket så jag tror han börjar känna sig lite stor för magen.

Idag var en mer aktiv dag än igår. Jag började dagen med ett nytt godare recept på bananpannkaka.

Sen gick jag till centrum och lämnade tillbaka ett par byxor. Jag passade också på att spana in böcker inför bokrean som börjar den 27 februari. Det finns så mycket spännande att läsa och jag hoppas på mycket rea så man kan köpa många böcker. Vid psykologihyllan hittade jag bland annat flera böcker om hur man ska jobba akademiskt med sina barn hemma. Detta tror jag både skulle hjälpa mig i jobbet och som mamma.

Jag läste klart bitarna i Föräldrars frågor om barn 0-5 år som handlade om barn 0-1 och 1-2. Vid något tillfälle läste jag också 3-5 då det var spännande. Jag försökte dock lägga fokus på det som kom först. Boken har flera teman och inom varje är det frågor med svar (indelade efter ålder). Detta gjorde det mycket lätt att följa och gjorde det lätt att se om ditt nuvarande problem fanns med. Jag tyckte också om svaren på frågorna. De var mycket för att vara ärlig, tydlig och vuxen runt sitt barn. Den stöttade föräldrar och gav råd på hur man kunde få hjälp. Jag ger den 4 av 5 toasters.
Jag var även duktig och jobbade lite. Jag skickade en del mail och uppdaterade mig på en del saker som hänt medan jag var borta.

På kvällen kollade vi på Saving Mr Banks.
Image result for Saving Mr Banks
Detta är en dramafilm som handlar om författaren som skrev Mary Poppins och dennes möte med Walt Disney och hur filmen Mary Poppins till slut blev gjord. Den visar även blickar från hennes barndom. Den är naturligtvis bara baserad på en sann historia och från vad jag har förstått tar den sig en del friheter i sin tolkning. Det  är film som känns väldigt mörk och sorglig då den tar upp teman som självmord, alkoholism, sorg, död, förlåtelse, ansvar och drömmande. Speciellt slående är att man till stor del ser allt detta från ett barns perspektiv. Det är en realistisk bild lätt att leva sig in i. Jag har dock svårt att se om på mörka draman för många gånger så den får 3 av 5 toasters.

Nu är det dags att gå och lägga sig och hoppas kroppen känner sig reda att föda imorgon.
Jag lämnar er med ett gulligt kokosbollshjärta jag fått.
Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar