måndag 19 februari 2018

4 dagar efter beräknat förlossningdatum

Nu börjar jag bli riktigt trött på detta väntande. Jag tycker det är dags att sluta hänga hemma. Jag är van att jobba i veckorna så att bara gå runt och vandra i lägenheten samtidigt som man hittar på småsaker att göra känns otroligt lat. Jag tror jag kan ha tvättat 3-4 gånger min normala mängd. Våra handdukar har aldrig varit så rena.

Idag har jag vilat mycket. Jag har suttit och pratat med mamma, läst i min nya ska-ha-baby bok, tagit en lite längre promenad, sovit och ätit. Jag är ganska trött av mig så jag försöker intala mig att det är okej att spendera en dag på detta sätt men det känns onaturligt och lat. Calle går till jobbet varje dag och bidrar till samhället medan jag vilar upp mig inför förlossningen. Jag tror jag kommer sätta mig och jobba lite imorgon för att hålla självförtroendet uppe.

Idag försökte jag lista ut vad man kunde göra för att snabba på förlossningen. Jag fick bland annat reda på att de små ofta kommer sent om:

  • Det är en pojke som föds
  • Mamman är över 30 (jag fyller 31 i april)
  • Det är första barnet
  • Mamman har fetma
  • Du och/eller dina nära familjemedlemmar har gått över tiden
Jag passar på 3 av dessa. Jag läste dock att bara en liten procent går 2 veckor över tiden och blir överburna. Jag håller tummarna för att inte komma dit och behöva ta svåra beslut. Alla metoder för att försöka snabba på en förlossning stod det antingen var obevisade, dåliga eller till och med farliga. Med andra ord är det bara vänta, vila, äta och kanske försöka ha lite kul under tiden som gäller.

Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar