torsdag 8 februari 2018

7 dagar kvar...

En vecka kvar! Helt otroligt! Helt ärligt känner jag mig inte alls redo men tror heller inte att man riktigt blir det. Det finns alltid massa saker man önskar att man gjort men även om jag gjort allt på min lista och köpt alla babysaker i världen tror jag ändå jag skulle gå runt och gorma mig över något. Det är för stort för att min hjärna ska kunna förstå vad som händer.

Konstigt nog så gick jag och kollade i spjällsängen i natt efter ett miljonte besök på toaletten. Naturligtvis fanns det inget där utom kuddarna jag flyttat när jag dammsög men jag får ta det som ett tecken att min hjärna börjar fungera rätt.

Jag började dagen med att sätta ihop en mobil (donebydeer) i spjällsängen. Det mesta av instruktionerna var lätta att läsa men själva biten som kopplades mot sängen var jag osäker över. Den hänger i alla fall nu och det går att få den att snurra runt och spela musik.

Efter detta beställde jag det som skulle finnas i sängen. Det blir spännande att se om jag köpt rätt när allting kommer. Man kommer hela tiden på nya frågor.

  • Hur mäter man bäst hur stor madrassen ska vara?
  • Hur tjock bör en babymadrass vara och varför?
  • Vilken madrass borde man köpa? Gör antiallergimadrasserna något?
  • Varför är plastfrotten inte samma storlek som madrasserna?
  • När man köper lakan till vuxna brukar de vara större än själva sängen men när man köpte babylakan stod det samma storlek som madrassen. Passar de eller blir de för små?
  • Bör man ha ett tjockt eller tunt spjällskydd? 
  • Hur sätter man fast spjällskydd bäst? Ska de vara helt på insidan av sängen och typ knytas fast med band?
De flesta av mina frågor får sina svar när grejerna kommer och jag tror allt borde passa bra. Det vore ju jättedumt att göra lakan som inte passar madrasserna. Ni behöver heller inte oroa er för att jag inte ska ha någon madrass om babyn skulle komma nu. Jag har en vagga för de första månaderna. Jag försöker se till att ha de viktigaste sakerna som kommer behövas fram till pojken blir 4 år.

Resten av den aktiva biten av dagen gick till att sy klart bläckfisken (se tidigare inlägg). Jag blir glad när jag ser den. Det känns jättebra att ha gjort något själv till lillen även om något köpt säkert skulle vara finare. Det känns också bra att ha valt att göra en mobil då denna hänger över barnet istället för att vara något i direktkontakt med honom. Jag har läst för läskiga historier om trådar som försökt strypa barn eller små delar som ramlat av och hamnat i barnens mage. Det känns verkligen som om alla saker i världen är ute efter att skada lillen och jag ska försöka lista ut allt innan han kommer så att han ska överleva. Dagens skräck kom i form av mattor. Jag började undra hur rena dessa var. Naturligtvis dammsugs de men jag har nu läst att man borde tvätta dem varje eller vartannat år. Gör folk detta? Har ni egna maskiner eller hyr ni? Tar ni dem till kemtvätten?

Med tanke på det jag skrev igår om att linda babyn har jag nu köpt muslinfiltar som jag ska prova detta med. Vi får se om detta är något han gillar. 

Imorgon ska jag bege mig ut på en riktig promenad. Jag ska till barnmorskan och om jag klarar det tänkte jag gå förbi jobbet och säga hej. Det ska bli spännande att se om det går. Ja, nu är det igen dags att gå och lägga sig så att hjärnan kan hitta 10 nya problem att lösa och om jag mot förmodan skulle lyckas tysta tankarna så finns alltid förverkarna där för att hålla mig vaken. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar