tisdag 13 februari 2018

2 dagar kvar

Hej!

Igår blev 90 sidor lästa, idag 70. Jag har 20 sidor kvar att läsa innan 15:00 imorgon vilket inte borde bli ett problem. Varför läste jag inte lika bra idag? Min hjärna började distrahera mig med allt annat som behövde göras. Jag packade om sjukhusväskan (ska göra ett inlägg om vad jag tog med mig) och sorterade den efter vilken person som skulle använda produkten. En påse till mig, en till lillen och det utanför påsarna till pappa. Jag satte mig och läste libro-boken Goda råd till den nya familjen. Detta är egentligen en reklambok men jag fann den ändå mycket bra och då jag oroar mig för hur allt ska vara när man kommer hem med lillen känns det bra att få tydliga riktlinjer. Jag gick en promenad med Calle. Jag mår riktigt bra av detta så jag hoppas vi kan fortsätta med en daglig promenad. Man får röra på sig, frisk luft och tid att prata med varandra.

Idag läste jag mest om etik för lärare. Detta var mycket spännande. Speciellt biten om när lojaliteten mot kollegor går emot ens egna etik eller att skydda elever. I diskussioner är det lätt att säga att man naturligtvis, men på en bra sätt, pratar med ens kollega om vad man tycker de gör "fel". Men i verkliga livet blir det sällan så. Ibland finns det för lite tid, ibland vet man inte hur man ska börja ta upp problemet, ibland blir det bara konflikt av situationen. Det är också svårt att bedöma när något ska tas upp och när det ska lämnas.

  • Hur är det när man fått informationen från en andrahandskälla? 
  • Ska man ta upp något när man tror det kan vara en hjälp även om personen inte efterfrågat hjälp och kan bli förolämpad?
  • Kan man anta att det lilla man sett är representativt för arbetssättet hos personen?
  • Vad kan man säga när man inte är insatt i hela situationen? Går det att lita på andra?
Jag tror det kan bli riktigt spännande diskussioner på seminariet imorgon även om jag vet att det skulle vara mest bekvämt att hålla sig till de säkra områdena. Det vill säga när det är självklart vad vi ska göra och tycka.

Ett stort problem jag känner av är känslan av att inte vara tillräcklig. Det är så mycket man vill vara helst perfekt på, ha total kontroll över och man hinner/kan inte ta sig dit. Jag vill (inte i viktighets-ordning):
  • Vara helt uppdaterad och organiserad på jobbet
  • Vara helt organiserad hemma
  • Ha allt städat
  • Ha läst mer böcker och ha bättre koll på hur man är en bra mamma
  • Ha mer tid för att vara en bra flickvän/hustru. Man brukade göra så mycket smågrejer. Nu känns det som ett stort försök till att vara bra är att sätta på och tömma diskmaskinen.
  • Vidareutveckla mig och bli bättre på mitt jobb
  • Vara en bra medlem i samhället och speciellt på arbetsplatsen
  • Ta bra ekonomiska beslut
  • Ta hand om mig själv, speciellt se till att man ser bra ut. Denna misslyckas jag med dagligen.
  • Äta nyttigt
Så hur är saker i verkliga livet? Jag har ont och är trött största delen av tiden. Det är jobbigt att ställa sig upp och gör ont att göra en enkel sak som att hosta. Magen ligger och spänner sig på nätterna så det blir svårt att sova. Jag tänker så många gånger på en dag att det där ska jag fixa eller städa så fort jag gjort ...  Och sen är det fortfarande inte gjort nästa dag. 

Imorgon är det alla hjärtans dag. Calle och jag har sagt att vi inte ska göra något. Vi har för mycket på gång just nu och vi känner inte att det är en dag att fira. Samtidigt så vill jag inte att han ska känna sig ledsen för att jag inte gör något. Det är då dumt med dessa högtider och det känns som väldigt många vill tävla på dem. Alla blommor, aktiviteter och presenter ska fotas och läggas upp på sociala medier. Man ska fixas till och stå framför dem med ett stort leende. Oftast saker vi inte behöver. Jag har i alla fall tömt diskmaskinen och torkat av i köket så det är lite finare när Calle går dit för att göra frukost.

God natt gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar